Κυριακή, 13 Σεπτεμβρίου 2015

Έξυπνη Εξειδίκευση και Ποιότητα το στοίχημα του Ελληνικού Τουρισμού

άρθρο μου που δημοσιεύτηκε στην ΑΞΙΑ στις 12/09/2015

Ο Τουρισμός απέδειξε ότι αποτελεί βαρειά βιομηχανία μας και ατμομηχανή για την ελληνική οικονομία. Η Ελλάδα έχει διακριτό και διεθνώς αναγνωρίσιμο brand name και βρίσκεται ανάμεσα στις 20 χώρες με τα μεγαλύτερα τουριστικά έσοδα. Η άμεση και έμμεση συμβολή του στο ΑΕΠ της χώρας εκτιμάται από τον ΣΕΤΕ στο 20 με 25%, φθάνοντας τα 17 δις ευρώ το 2014, ενώ προσφέρει μία στις τρεις θέσεις μισθωτής απασχόλησης στον ιδιωτικό τομέα.  

Οι άνθρωποι του τουρισμού άντεξαν στην κρίση και απέδειξαν με τη δουλειά τους, στο κέντρο αλλά και στην περιφέρεια, ότι με σωστό σχεδιασμό και συνεργασία η ελπίδα μπορεί να κρατηθεί ζωντανή και να προκύψουν νέες προοπτικές στον πιο προσοδοφόρο τομέα της εθνικής μας οικονομίας.

Ο ελληνικός λαός έζησε εξαιρετικά δύσκολες στιγμές από τη στιγμή που ξέσπασε η κρίση πριν από μια 6ετία. Τα αίτια και οι παθογένειες είναι πλέον σε όλους γνωστές: περιορισμένη ανταγωνιστικότητα, έλλειψη επενδύσεων, χαμηλή παραγωγικότητα, υψηλό δημόσιο έλλειμμα και χρέος, μη σταθερό φορολογικό περιβάλλον, οικονομία σε κρίση, κράτος στα όρια να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις του προς τον ιδιωτικό τομέα, καμία διάθεση εκσυγχρονισμού και μεταρρυθμίσεων.   

Τη ζοφερή αυτή πραγματικότητα επιδιώκει ν΄ανατρέψει το αισιόδοξο κλίμα που δημιούργησαν τα φετινά μεγέθη του τουρισμού με δεδομένο ότι το πρώτο 6μηνο του έτους φαίνεται ότι ήταν το καλύτερο όλων των εποχών. Το 2015 φαίνεται ότι θα κλείσει θετικά με περισσότερους από 26 εκατομμύρια ξένους επισκέπτες.

Σταθερή μας πεποίθηση αποτελεί ότι τα θετικά αυτά αποτελέσματα πρέπει και μπορούν να διατηρηθούν και να αποτελέσουν αφετηρία για τη διαμόρφωση μιας νέας εθνικής τουριστικής στρατηγικής με προοπτική 10ετίας. Στοχευμένες κινήσεις και πρωτοβουλίες που μπορούν ν΄αναπτυχθούν στο προσεχές διάστημα, μπορούν ν΄αποτελέσουν:

Ø  Η στήριξη του εγχώριου τουρισμού που αντιστοιχεί περίπου στο 15% των συνολικών τουριστικών εσόδων, ο οποίος λόγω των ελέγχων κεφαλαίων, παρουσίασε πτώση της τάξης του 90%. Ο στόχος πρέπει να είναι η αύξηση των κρατήσεων από Έλληνες, οι οποίοι δυστυχώς και φέτος βλέπουν τους ξένους επισκέπτες να χαίρονται τη χώρα μας.   
Ø  Η προσπάθεια για μείωση των συντελεστών ΦΠΑ κάτω από το 23%, με στόχο την επαναδιαπραγμάτευση για το 6-10% στην τουριστική επιχείρηση, όπως προτείνει ο τουριστικός κλάδος ώστε η χώρα να είναι ανταγωνιστικότερη στο διεθνές περιβάλλον.
Ø  Η συστηματική προσπάθεια προσέλκυσης νέων επενδύσεων με έμφαση στις ανάγκες της Περιφέρειας και προώθηση των συνεργειών Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα, Κράτους και Ιδιωτικής Πρωτοβουλίας ώστε μέσα από αυτή τη συνεργασία να υπάρξουν μετρήσιμα αποτελέσματα τουριστικής ανάπτυξης.
Ø  Η έμπρακτη στήριξη της Τουριστικής Επιχειρηματικότητας μέσα από νέες ηλεκτρονικές και αντιγραφειοκρατικές διαδικασίες One-Stop-Shop, ώστε να προωθούνται συντομότερα οι επενδύσεις και να αποτρέπεται κάθε απόπειρα διαφθοράς και συναλλαγής.
Ø  Οι ενισχύσεις ιδιωτικών επενδυτικών σχεδίων και η αξιοποίηση όλων των χρηματοδοτικών εργαλείων που δίνει η Ευρωπαϊκή Ένωση μέσω ΕΣΠΑ και τομεακών αναπτυξιακών προγραμμάτων σε επίπεδο Περιφέρειας τα οποία, όπως εξήγγειλε η αρμόδια επίτροπος περιφερειακής πολιτικής της Ε.Ε. Κ. Κρέτσου, θα φθάσουν τα 20 δις ευρώ την επόμενη 7ετία.    
Ø  Η ορθολογική αξιοποίηση και εκμετάλλευση της δημόσιας περιουσίας προς όφελος των τοπικών κοινωνιών. Τα αεροδρόμια, οι μαρίνες και οι λιμένες της χώρας μας μπορούν να αξιοποιηθούν με τον καλύτερο τρόπο με συνέργειες και ισότιμες συνεργασίες με όφελος και για τις δύο πλευρές. Άλλες ανταγωνίστριες χώρες το έχουν κάνει ήδη με επιτυχία. Είναι ώρα να σταματήσει να δαιμονοποιείται και να στοχοποιείται ο ιδιωτικός τομέας και η επιχειρηματικότητα. Μπορούμε να εγκαινιάσουμε μια νέα σχέση κράτους - ιδιωτικής πρωτοβουλίας και επιχειρηματικότητας.  
Ø  Η στοχευμένη προώθηση του Τουρισμού Εμπειρίας και της στρατηγικής της «Έξυπνης εξειδίκευσης» που προωθεί η Ευρωπαϊκή Ένωση, μέσα από τη δημιουργία ξεχωριστής ταυτότητας και μηχανισμού προβολής για προορισμούς της ελληνικής Περιφέρειας. Γνώση και καινοτομία για 12μηνο Τουρισμό. Υψηλό επίπεδο υποδομών και υπηρεσιών και νέες θέσεις εργασίας με στόχο τη Βιώσιμη Τουριστική Ανάπτυξη.
Ø  Καθιέρωση νέων τουριστικών προϊόντων και έμφαση στις ειδικές και εναλλακτικές μορφές τουρισμού για επισκέπτες με ενδιαφέροντα στον Πολιτιστικό και Θρησκευτικό, στον Τουρισμό Υγείας και Ευεξίας, στον Συνεδριακό, στον Γαστρονομικό και στον Αγροτουρισμό, στον Αθλητικό και στον Τουρισμό Πολυτελείας.   
Ø  Στήριξη της Κρουαζιέρας και του Θαλάσσιου Τουρισμού. Η Ελλάδα είναι 7η χώρα στην Ευρώπη στην κρουαζιέρα ως προς τα οφέλη και ένας από τους δημοφιλέστερους προορισμούς στη Μεσόγειο, η δε συνεισφορά του κλάδου στην οικονομία αγγίζει τα 2 δις ευρώ.   
Ø  Η πολιτιστική ανάδειξη και αξιοποίηση της πολιτιστικής κληρονομιάς (διατηρητέα, θεματικά πολιτιστικά δίκτυα, μουσεία, θρησκευτικά μνημεία), μέσα από χρηματοδοτικά προγράμματα αναστήλωσης, συντήρησης και προστασίας αρχαιολογικών και θρησκευτικών χώρων ιστορικής σημασίας.
Υπάρχουν πολλά που πρέπει να γίνουν ακόμη στη Βοιωτία, η οποία απέδειξε ότι μπορεί να πρωταγωνιστήσει στο νέο περιβάλλον που διαμορφώνεται. Ν΄αξιοποιήσει κάθε χρηματοδοτική δυνατότητα από εθνικούς και κοινοτικούς πόρους. Να αναδείξει και να προβάλλει συγκροτημένα τους μοναδικούς ιστορικούς και αρχαιολογικούς της θησαυρούς, το φυσικό περιβάλλον και τη μοναδική φιλοξενία των ανθρώπων της, ώστε να καταστεί διαχρονικά ισχυρός τουριστικός προορισμός. Όλα αυτά με συνεργασία και συνέργειες Κράτους, Τοπικής και Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης, τοπικών φορέων και της Κοινωνίας των Πολιτών.
Και με μια βασική προϋπόθεση: Την πολιτική σταθερότητα και την ασφάλεια στη χώρα, ενισχύοντας την ως τουριστικό προορισμό και δημιουργώντας το κατάλληλο αναπτυξιακό περιβάλλον για επενδύσεις αλλά και νέες θέσεις απασχόλησης ιδιαίτερα για τους νέους και τις νέες της Βοιωτίας.  

Το Ποτάμι έχει καταθέσει τις προτάσεις του και έχει ξεκάθαρη στάση απέναντι στις νέες προκλήσεις που διαμορφώνονται. Και θα είναι εδώ, ώστε την επόμενη μέρα να συμβάλλει και όλοι εμείς μαζί του, με την εμπειρία, τις γνώσεις και τις ιδέες μας, με όλες μας τις δυνάμεις ώστε η Ελλάδα να ενισχύσει τη θετική εικόνα της στον κόσμο και να κατακτήσει με την αξία της την υψηλότερη θέση που της αξίζει στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη.

Ποιότητα και εξειδίκευση. Αυτό ας είναι το στοίχημά μας για το μέλλον. Είναι θέμα εθνικό και αφορά όλους τους Έλληνες.